recenze
Dusapinova lady Macbeth jako by stylově vystoupila odněkud ze starých časů a Magdalena Kožená je pro ni ideální volbou. V její kariéře se postavy žen v krajních situacích objevují často a cíleně - ať už jako operní role, nebo coby podstata dramaturgických celků na nahrávkách. Naposledy se tak stalo na letošním albu Kožené Il giardino dei sospiri. Dusapinova lady Macbeth je žena, jejíž tragédie spočívá v pevné vazbě na psychicky rozvráceného muže. Ten ji stahuje do pekel šílenství. Lady Macbeth v podání Kožené je neodolatelně dojemná i ve chvílích, kdy proklíná krvavé stopy na svých rukou, marně se je pokouší smýt a se slovy "what's done cannot be undone" uléhá do postele. více
Magdalena Kožená tak může v deklamacích lady Macbeth plně rozvinout přednosti svého mezzosopránu, který samozřejmě není dramatickým hlasem hrdinky z Verdiho opery – takový ostatně Dusapin nechtěl. „Lady“ si představoval jako křehkou bytost, nikoli operní heroinu. A představě člověka, který si teprve dodatečně uvědomí, co učinil, Kožená dokonale odpovídá jak hlasem, tak vzezřením i hereckým projevem. více
Široké rozpětí výrazu od ztišené lyriky po lehce vulgární dikci, od romantismu k civilismu, od introvertní měkkosti po extrovertní hlasitost vytvořily z koncertního večera mistrovskou ukázku zralého, pokorného, technicky i výrazově suverénního interpretačního umění, které Magdalenu Koženou – a stejně tak ostatně její hvězdnou pianistku – právem umísťuje právě tam, kde na světové scéně je: na špici. více
Když Kožená zařadila jako první přídavek Janáčkovu Lavečku, bylo to tak působivé, jako když člověk po měsíčním putování po Německu zaslechne kus nejbytostnější mateřštiny. A to i té hudební. Druhý přídavek Schumannova píseň Nussbaum nás vrátila na začátek k německým romantikům. Sestavit a uzpívat tento program zaslouží nejvyšší uznání, stejně jako důkladnost přípravy a dramaturgická objevnost. Reakce německého publika by mě velmi zajímala, v Rudolfinu to byl mimořádný krok do jiného hudebního světa, který publiku ani interpretům nedal nic zadarmo. A není žádný objev říct, že by dnes těžko hledal srovnání. více
Od sentimentu k ironii publikum dvakrát během jednoho koncertu provedly mezzosopranistka Magdalena Kožená a klavíristka Mitsuko Uchida. Jejich nedělní recitál v pražském Rudolfinu byl předzvěstí čtyřiadvacátého ročníku festivalu Concentus Moraviae, který se uskuteční v průběhu června v malých městech jižní Moravy a Vysočiny. více