Vyprodaným koncertem světově proslulé mezzosopranistky Magdaleny Kožené se souborem Private Musicke a programem „Lettere Amorose“ , který se dne 3. 11. uskutečnil v pražském Rudolfinu, odstartovalo první turné tohoto projektu v dalekých zemích Asie. Lettere Amorose je bezesporu jednou z nejúspěšnějších CD nahrávek, kterou slavná mezzosopranistka natočila pro Deutsche Grammophon. Od jejího vydání v roce 2010 vystoupili Magdalena Kožená s Private Musicke s tímto neobvyklým a málo známým repertoárem s obrovským ohlasem na řadě koncertů v mnoha zemích Evropy. A bylo tedy nasnadě, že tento úspěšný projekt bude velmi žádaný také ze strany mimoevropských pořadatelů. V rámci asijského turné se uskutečnilo celkem 6 koncertů – dva v Číně (Šanghaj, Hong Kong), tři v Japonsku (dva v Tokiu, jeden v Nagoje) a jeden v Jižní Koreji (Soul).
Bylo velmi poučné a zajímavé sledovat reakce posluchačů v každé z navštívených zemí, které vycházejí jednak z naprosto odlišných historických a kulturních tradic a také ze současného hudebního zázemí jednotlivých měst. Pro publikum v Číně (mám na mysli Čínu pevninskou) jsou koncerty s repertoárem staré hudby stále ještě popelkou a zajímají se o ně jen skuteční hudební „fajnšmekři“. Pořadatel v Šanghaji tak při propagaci koncertů vsadil hlavně na slavné jméno sólistky a doufal, že si publikum najde cestu do sálu Shanghai Concert Hall i přesto, že v programu nenajde zaručené taháky jmen skladatelů jako Vivaldi nebo Händel. Budova Shanghai Concert Hall má velmi zajímavou historii. Byla postavena v roce 1930 podle plánů čínského architekta Fan Wen-jiao v nezvyklém neobarokním stylu a sloužila jako činoherní divadlo, poté kino. V roce 2007 musela ustoupit novým stavebním plánům rozvoje města, a tak celou budovu nadzvedli a přesunuli o 70 metrů. Rekonstrukce trvala pouhý rok a od té doby slouží tato budova převážně ke koncertním vystoupením. Do sálu s kapacitou ca 1200 míst přišlo asi 800 posluchačů; velkou část tvořilo mladé publikum, které se zpočátku neposedně vrtělo, čile spolu v průběhu koncertu komunikovalo, posílalo sms a hledalo něco na internetu. Nicméně během koncertu se posluchači začali více koncentrovat na to, co se odehrává na pódiu, a koncert poslouchali velmi napjatě, po jednotlivých skladbách bouřlivě tleskali a vykřikovali bravo. Po skončení koncertu si vynutili tři přídavky a u poslední skladby se přidali k Magdaleně Kožené a opakovali po ní luskání prsty v naprosto přesném rytmu skladby a s velikou radostí. Zkrátka pověstná hravost Číňanů a umění se bavit se projevilo naplno. Nekončící potlesk, velké ovace a zástup čekajících u východu z budovy na autogram „hvězdy večera“ byly nesporným důkazem, že si Milostné listy v podání Magdaleny Kožené a Private Musicke našly cestu k srdcím čínského publika.
Po velmi úspěšném koncertu v Šanghaji následoval koncert v Hong Kong Cultural Centre (HKCC). Hong Kong (v překladu Voňavý přístav) je známý svou po dlouhá léta cíleně utvářenou kulturní politikou a propracovaným systémem financování a podpory kulturních aktivit. Není se tedy co divit, že v HKCC, obrovském komplexu vybudovaném na břehu Jihočínského moře před 35 lety, probíhá denně řada akcí, které jsou hojně navštěvované místními i „přespolními“. Publikum na koncertu Lettere Amorose bylo na rozdíl od šanghajského od počátku naprosto soustředěné a s velkým zaujetím sledovalo koncert. Obrovské ovace a bravo na konci nebraly konce. Zatímco o šanghajském publiku a jeho reakcích jsme neměli vůbec žádnou představu, o hongkongském jsme ji měli o dost jasnější, tak o japonském jsme téměř nepochybovali. Byť Magdalena Kožená vystoupila v Japonsku naposledy v roce 2006, byli posluchači naprosto skvěle informovaní o celé její dosavadní kariéře s nastudovanými detaily o programu a nezklamali očekávání. Koncerty v Japonsku se konaly v sálech s nádhernými interiéry a skvělou akustikou, v čemž je Japonsko naprostou světovou velmocí. Všechny tři koncertní sály Tokyo Opera City (1700 míst), komorní Oji Hall (320 míst) a Shirakawa Hall v Nagoje (750 míst) byly téměř do posledního místa zaplněny a japonské publikum plně ponořené do hudby, soustředěné na jemné detaily tam jakoby ani nebylo přítomné. O to více svým vřelým a upřímným potleskem dokázalo ocenit špičkový výkon Magdaleny Kožené a celého souboru Private Musicke.
Koncertní pouť projektu Lettere Amorose se uzavřela v jihokorejském Soulu v Seoul Arts Centre (kapacita 2600 míst), kde Magdalena Kožená doposud nevystupovala. Očekávání bylo obrovské, sál se téměř zaplnil posluchači. Korejské publikum, o kterém je známo, že miluje zpěv a také v tomto oboru na světových operních a koncertních pódiích obsazuje přední příčky, dokázalo burácejícím potleskem ca 2000 dlaní plně ocenit krásu hlasu Magdaleny Kožené a ponořit se do nitra jí tak sugestivně „vyprávěných“ příběhů o hlubokých lidských citech.
© Zdenka Kachlová, C.E.M.A.