Díky tomu, že pěvkyně Magdalena Kožená je v letošní sezóně České filharmonie její rezidenční umělkyní, máme možnost ji často slyšet i v Praze ve zcela rozdílných programech. Čtvrtým v pořadí bylo vystoupení naší světové mezzosopranistky ve středu ve zcela vyprodané Dvořákově síni Rudolfina s basilejským Barockorchester La Cetra vedeným italským cembalistou Andreou Marconem.
Nebyl to první koncert Kožené s La Cetrou ani první společné hostování v Praze. Ale přesto se tento večer v něčem lišil. Byla to především spolupráce s režisérem Ondřejem Havelkou, jenž je velkým obdivovatelem Kožené i barokní hudby a natočil s ní dříve pro Českou televizi několik programů. Novinkou bylo i to, že pojal její koncert jako hudební divadlo, a tak se spíše podobalo barokní one-woman show než běžnému koncertu.
Program vycházel z posledního CD Kožené s La Cetrou věnovaného dílu italského barokního skladatele Claudia Monteverdiho. Z něho a z díla jeho současníků se skládala hlavně první část večera, v níž Kožená zazpívala i dvě árie z Monteverdiho Korunovace Poppey. Pak ale pozvolna přešla ke scénickému projevu v soudobé premiéře Marka Ivanoviče napsané na základě Monteverdiho a nazvané Ariadna má problém. Italský text střídal angličtinu a diváci i díky titulkovacímu zařízení sledovali s napětím podání Kožené gesty, mimikou i pohybem po scéně shazující trochu známý antický děj.
V následující kratší scénce Sekvence III podle známého italského modernisty 20. století Luciana Beria opět s velkou ironií předvedla Kožená fragmenty malého ženského dramatu.
Hlavní divadelní podívaná přišla ale po přestávce, kdy na koncertním pódiu vzniklo malé jeviště s vlastním osvětlením. La Cetra s Koženou na něm provedli slavnou dramatickou scénu Monteverdiho Souboje Tankreda s Klorindou napsanou podle Tassova Osvobozeného Jeruzaléma s tématem z křižáckých válek. Tragickou lásku křesťanského rytíře a saracenské dívky zpodobnila Kožená mistrně pěvecky i herecky. Zahrála všechny tři role – hlavní dvojici a vypravěče s pomocí kostýmu a rekvizit (dva meče a dvě přilby) a nenechala i díky Havelkově vtipné režii využívající i lidového středověkého divadla posluchače ani na chvíli oddechnout.
Ovace publika byly zcela zasloužené a Havelka s Koženou i švýcarským souborem si tak odbyli úspěšnou premiéru programu, který uvedou v dalších evropských velkoměstech.
© Vladimír Říha